Reinterpretations of the Colonial Past in Contemporary Mexico

Main Article Content

Miriam Hernández Reyna
Julio Andrés Camarillo Quesada

Abstract

This article addresses the reinterpretations of the colonial past initiated in Mexico at the end of the 1960s as expressed by the opposition between indigenous memory and ethnocidal History. From a perspective of critical studies on memory, we show that this resignification of the past was shaped by the concept of ethnocide, coined by a generation of critical anthropologists to describe colonialism as a crime of cultural destruction, a crime that was perpetuated by the ideologies of national homogeneity. We also clarify the premises that they assume, such as the equivalences between the Holocaust and colonialism. Then, we explore the emergence of the idea of indigenous memory that problematically assumes the survival of the pre-Hispanic past as a form of resistance to colonialism.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Reyna, M., & Camarillo Quesada, J. A. (2024). Reinterpretations of the Colonial Past in Contemporary Mexico. DIÁNOIA, 69(93), 155–181. https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2024.93.2091
Section
Articles
PLUMX Metrics

References

Aguirre Beltrán, Gonzalo, 1975, “Etnocidio en México: una denuncia irrespon­sable”, América indígena, Instituto Indigenista Interamericano, vol. 35, no. 2, pp. 405–418.

Aguirre Beltrán, Gonzalo, 1957, El proceso de aculturación y el cambio sociocultural en México, unam, México.

Balandier, George, 1951, “La situation coloniale. Approche théorique”, Cahiers Internationaux de Sociologie, vol. 11, pp. 44–79.

Barre, Marie-Chantal, 1983, Ideologías indigenistas y movimientos indios, Siglo XXI, México.

Bartolomé, Miguel y Alicia Barabas, 1974, “Hydraulic Development and Ethnocide: The Mazatec and Chinantec People of Oaxaca, Mexico”, Critique of Anthropology, no. 1, vol. 1, pp. 74–102. <https://doi.org/10.1177/0308275X7400100105>

Bengoa, José, 2000, La emergencia indígena en América Latina, Fondo de Cultura Económica, Santiago de Chile.

Boccara, Guillaume y Patricia Ayala, 2013, “Patrimonializar al indígena. Ima­ginación del multiculturalismo neoliberal en Chile”, Cahiers des Amériques Latines, no. 67, pp. 207–228. <https://doi.org/10.4000/cal.361>

Bonfil Batalla, Guillermo, 2006, México profundo. Una civilización negada, De Bolsillo, México.

Bonfil Batalla, Guillermo, 1992, “Las sociedades plurales. Entrevista a Guillermo Bonfil Batalla”, Alternativa Latinoamericana, no. 10, pp. 55–63.

Bonfil Batalla, Guillermo, 1981, Utopía y revolución. El pensamiento político contemporáneo de los indios en América Latina, Nueva Imagen, México.

Césaire, Aimé, 1950, Discours sur le colonialisme, Présence Africaine, París.

Erner, Guillaume, 2006, La société des victimes, La Découverte, París.

Florescano, Enrique, 1991, “Bonfil Batalla: notas para una semblanza”, Boletín Americanista, no. 41, pp. 287–290.

Gamio, Manuel, 1916, Forjando patria (pro nacionalismo), Porrúa, México.

García Mora, Carlos y Andrés Medina (comps.), 1986, La quiebra política de la antropología social en México, tomo II, “La Polarización”, UNAM-Instituto de Investigaciones Antropológicas, México.

García Mora, Carlos y Andrés Medina (comps.), 1983, La quiebra política de la antropología social en México, tomo I, “La Impugnación”, unam-Instituto de Investigaciones Antropológicas, México.

Giglioli, Daniele, 2016, Crítica de la víctima, Herder, Barcelona.

Grünberg, Georg, 1979 (coord.), Indianidad y descolonización en América Latina. Documentos de la segunda reunión de Barbados, Nueva imagen, México.

Grünberg, Georg (coord.), 1972, La situación del indígena en América del Sur. Aportes al estudio de la fricción inter-étnica en los indios no-andinos, Tierra Nueva, California.

Gutiérrez Chong, Natividad, 2001, Mitos nacionalistas e identidades étnicas: los intelectuales indígenas y el Estado mexicano, UNAM-Instituto de Investigaciones Sociales, México.

Hartog, François, 2013, Croire en l’histoire, Flammarion, París.

Hartog, François, 2003, Régimes d’historicité. Présentisme et expérience du temps, Seuil, París.

Hernández Reyna, Miriam, 2017, “Memoria histórica y pluralidad cultural en México: un nuevo imaginario sobre el pasado ‘indígena’ para un futuro posible”, Cambios y Permanencias, vol. 8, no. 2, pp. 736–768. <https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7811>

Jaulin, Robert, 1995, L’Univers des totalitarismes. Essai d’ethnologie du non-être, Loris Talmart, París.

Jaulin, Robert, 1977, Les chemins du vide, Christian Bourgois éditeur, París.

Jaulin, Robert, 1974, La décivilisation. Politique et pratique de l’ethnocide, Complexe, Bruselas.

Jaulin, Robert, 1972, Le livre blanc de l’ethnocide en Amérique. Du Canada à la Terre de Feu les civilisateurs instruisent leur propre procès, Fayard, París.

Koselleck, Reinhart, 1990, Le futur passé. Contribution à la sémantique des temps historiques, l’EHESS, París.

Le Bot, Yvon, 2009, La grande révolte indienne, Robert Laffont, colección Le Monde Comme Il Va, París.

Lecouvey, Marie, 2022, “Nos ancêtres les aztèques”? Beaux-Arts et identité nationale au Mexique 1861–1911, L’Harmattan, París.

Lefranc, Sandrine y Sarah Gensburger, 2023, La mémoire collective en question(s), Presses Universitaires de France, París.

Lévi-Strauss, Claude, 1955, Tristes tropiques, PLON, París.

López Caballero, Paula, 2017, Indígenas de la Nación. Etnografía histórica de la alteridad en México (Milpa Alta, siglos xvii–xxi), Fondo de Cultura Económica, México.

Materne, Yves, 1976, Le réveil indien en Amérique Latine, Cerf, París.

McDonnel, Michael y Dirk Moses, 2005, “Raphael Lemkin as Historian of Genocide in the Americas”, Journal of Genocide Research, vol. 7, no. 4 pp. 501–521, <https://doi.org/10.1080/14623520500349951>

Medina, Andrés, 2000, “Los ciclos del indigenismo: la política indigenista en el siglo xx”, en Natividad Gutiérrez Chong, Marcela Romero Jarcia y Sergio Sarmiento Silva (comps.), Indigenismos. Reflexiones críticas, Instituto Nacional Indigenista, México, pp. 63–80.

Michel, Johann, 2015, Devenir descendant d’esclave. Enquête sur les régimes mémoriels, Presses Universitaires de Rennes, Rennes.

Pérez Vejo, Tomás, 2008, España en el debate público mexicano, 1836–1867. Aportaciones para una historia de la nación, El Colegio de México/Escuela Nacional de Antropología e Historia/Instituto Nacional de Antropología e Historia, México.

Ramírez, Fausto, 1988, “Dioses, héroes y reyes mexicanos en París, 1889”, Historia, leyendas y mitos de México: su expresión en el arte. Memorias del XI Coloquio Internacional de Historia del Arte, unam-Instituto de Investigaciones Estéticas, México, pp. 201–258.

Ribeiro, Darcy, 1976, “Os protagonistas do drama indígena”, Actes du XLII Congrès des Américanistes, Société des Américanistes, vol. 3, pp. 465–478.

Ribeiro, Darcy, 1970, Os índios e a civilização. A integração das populações indígenas no Brasil, Vozes, Brasil.

Rousso, Henry, 2013, La dernière catastrophe. L’histoire, le présent, le contemporain, Gallimard, París.

Rufer, Mario y Valeria Añón, 2021, “Lo colonial como silencio, la conquista como tabú: reflexiones en tiempo presente”, Tabula Rasa, no. 29, pp. 107–131, <https://doi.org/10.25058/20112742.n29.06>

Sarlo, Beatriz, 2005, Tiempo pasado, cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, Siglo XXI, Buenos Aires.

Stavenhagen, Rodolfo, 1972, Sociología y subdesarrollo, Nuestro Tiempo, México.

Warman, Arturo, Margarita Nolasco, Guillermo Bonfil Batalla, Mercedes Oli­vera y Enrique Valencia, 1970, De eso que llaman antropología mexicana, Nuestro tiempo, México.

Wolf, Eric y Joseph Jorgensen, 1971, “Antropología en pos de guerra”, América indígena, vol. 31, no. 2, pp. 429–449.

Zermeño Padilla, Guillermo, 2011, “Del mestizo al mestizaje: arqueología de un concepto”, Böttcher, Nikolaus, Bernd Hausberger y Max S. Hering Torres, 2011, El peso de la sangre. Limpios, mestizos y nobles en el mundo hispánico, El Colegio de México, México, pp. 283–318.